MM

(bomo)

I Społeczna Szkoła Podstawowa już trzeci rok realizuje projekt Mission Maths!, wspierany przez UE w ramach programu Erasmus+. Ostatnie spotkanie uczniów i nauczycieli w tym projekcie odbyło się dniach 15-20 kwietnia w IESO Sierra La Mesta w Santa Amalia w Hiszpanii.

Przypomnijmy, że projekt, napisany i koordynowany przez nauczycieli I SSP, dotyczy praktycznego wykorzystania wiedzy matematycznej w życiu codziennym oraz promuje zainteresowanie naukami ścisłymi. Uczniowie poszerzają umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów na gruncie lokalnym oraz w zespołach międzynarodowych, doskonaląc i wykorzystując w praktyce wiedzę matematyczną oraz ucząc się przedsiębiorczości.

Spotkanie rozpoczęło się w Madrycie w Muzeum Nauki i Techniki, gdzie uczestnicy mogli poznać rozwój techniki i nauki w Hiszpanii od 16 wieku do czasów współczesnych. Kolejne dni wypełnione były warsztatami i zajęciami praktycznymi związanymi z matematyką. Były zadania kulinarne, programowania komputerowego, układania mozaiki i obliczania odległości i czasu. Uczniowie pracując w grupach międzynarodowych przetestowali grę planszową zaprojektowaną przez nauczycieli hiszpańskich. Gra wymagała zarówno teoretycznej wiedzy matematycznej, logicznego myślenia a także pewnej sprawności … fizycznej, gdyż niektóre zadania polegały na utworzeniu figur geometrycznych z wykorzystaniem własnego ciała! Uczestnicy opracowali też trzecią cześć komiksu matematycznego „Mathmaniac” dotyczącą zastosowania matematyki w podróżowaniu i przemieszczaniu się.

Zadania projektowe odbywały się nie tylko w szkole. Najciekawsza gra terenowa została zorganizowana w historycznym mieście Mérida, zwanej „hiszpańskim Rzymem”. Miasto zostało założone w 25 roku p.n.e. przez Oktawiana Augusta dla żołnierzy-weteranów z legionów armii rzymskiej i w rzeczy samej bardzo przypomina starożytną stolicę. Uczniowie poznając zabytki mieli do odgadnięcia wiele szarad i musieli odnaleźć liczne szczegóły architektoniczne. Poprawne rozwiązanie zadań gwarantowało trafienie na miejsce zbiórki. Niektórym zajęło to dość sporo czasu a na szczęście wszystkie drużyny odnalazły właściwą drogę.

Prawie trzy lata minęły bardzo szybko. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele nawiązali wiele cennych kontaktów i zgodnie twierdzą, że program Erasmus+ jednoczy Europejczyków i stwarza niepowtarzalną szansę wymiany dobrych praktyk i doświadczeń. Dlatego warto realizować szkolne projekty unijne. Już myślimy o kolejnym…

Kategoria: