I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im Unii Europejskiej jest jedną z 3 szkół założonych i prowadzonych od 1992 roku przez Zamojskie Towarzystwo Oświatowe ( I Społeczne Liceum Ogólnokształcące, I Społeczna Szkoła Podstawowa a od 1999 roku I Społeczne Gimnazjum). W 2002 roku, w dziesięciolecie istnienia, szkoły otrzymały imię Unii Europejskiej. Celem szkół jest kształcenie na najwyższym możliwym poziomie, rozwijanie możliwości poznawczych uczniów na każdym etapie nauczania, wskazywanie drogi do dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata. Program dydaktyczno-wychowawczy spełnia wymogi MEN, ale wzbogacony jest o autorskie koncepcje nauczycieli realizowane w zarówno w ramach zajęć lekcyjnych jak i dodatkowych..
Od sierpnia 2017 roku I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Unii Europejskiej w Zamościu realizuje w ramach Programu Erasmus+ Projekt „Edukacja w sytuacji zagrożenia”. Partnerami w tym projekcie są StadtverwaltungSchwabisch Hall (Urząd Miasta Schwabisch Hall) i GewerblicheSchuleSchwabisch Hall.
Cele szczegółowe projektu:
- poznanie w ciągu 2 lat realizacji projektu przez 18 nauczycieli metod pracy w warunkach zagrożenia (terroryzm, ksenofobia w klasie, populizm),
- poznanie w ciągu 2 lat realizacji projektu przez 18 nauczycieli, praktycznych narzędzi diagnozowania zagrożeń w edukacji szkolnej,
- pozyskanie w ciągu 2 lat realizacji projektu przez 18 nauczycieli I SLO im. Unii Europejskiej w Zamościu nowych kompetencji w zakresie pracy w sytuacjach zagrożenia (terroryzm, populizm, zachowania ksenofobiczne),
- pozyskanie w ciągu 2 lat realizacji projektu przez 18 nauczycieli wiedzy na temat edukacji ustawicznej nauczycieli w Niemczech.
W maju, czerwcu i lipcu 2018 roku grupa nauczycieli uczestniczyła w dwutygodniowym wyjeździe do Schwabisch Hall. Nauczyciele wzięli udział w zajęciach w szkołach i instytucjach na terenie Powiatu i Miasta Schwabisch Hall. Spotkali się także z Nadburmistrzem Hermanem Josefem Pelgrimem i przedstawicielami wolontariuszy, uczących emigrantów języka niemieckiego.
Z uwagi na współpracę edukacyjną szkół w Schwabisch Hall i w mieście Partnerskim Epinal w Lotaryngii nauczyciele nawiązali kontakty z Lycee Claude Gellée w Epinal. W trakcie spotkania w t6ej szkole uzgodniono także nowe obszary współpracy.
Główne wnioski, jakie nasuwają się po wyjazdach projektowych, w których uczestniczyło już w sumie 13 osób:
- w Niemczech wielokulturowość społeczeństwa ma powszechny charakter a w szkołach nauczyciele muszą codziennie zmierzać się z problemami z tego wynikającymi,
- w Lycee Claude Gellée w Epinal problem zagrożeń w edukacji jest dokładnie analizowany i stworzony jest bardzo rozbudowany system bezpieczeństwa (jako pokłosie zamachów terrorystycznych we Francji): wejścia do budynków na karty, recepcje z ochroną, monitoring telewizyjny,
- wielokulturowość sprawia, że poziom zagrożeń rośnie i szkoły muszą być przygotowane na nowe wyzwania,
- istnieje duże zróżnicowanie w nastawieniu społeczeństwa francuskiego i niemieckiego do problematyki emigracji i wynikających z tego zagrożeń,
- wielokulturowość to poważne wyzwanie dla systemu edukacyjnego, w szczególności w zakresie nauki tolerancji i odpowiedzialności za wspólną przyszłość.