Maths Matters

administrator

Pomaganie innym nie musi być kosztowne - nie trzeba być bogatym filantropem, by zrobić dla innych coś dobrego. Przekonali się o tym uczniowie z zamojskiego Społeczniaka, którzy jako wolontariusze pomagali w świątecznej zbiórce żywności zorganizowanej przez Stowarzyszenie "Krok za krokiem". 10 grudnia 2022 w sklepach sieci PSS Społem „Robotnik” w Zamościu oraz Euro w Zawadzie i Wielączy pojawiła się młodzież I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego ubrana w charakterystyczne kamizelki z logo Stowarzyszenia , zachęcając kupujących do przekazania żywności na potrzeby polskich i ukraińskich rodzin osób z niepełnosprawnością. Te, z pozoru mało istotne, działania pozwoliły zebrać produkty spożywcze z długim terminem ważności o łącznej wadze 1460 kg. Wszystkie zostały przekazane potrzebującym - w ten sposób zwykła paczka makaronu, kilogram cukru, czekolada… zmienią czyjeś życie na lepsze! Za poświęcony czas, gorące serca i pomocne dłonie młodzieży ze Społeczniaka należą się wielkie podziękowania: Kacper, Mateusz, Antek, Olaf, Kuba, Łukasz, Kasper, Maksymilian, Wojtek, Weronika, Zuzanna, Aleksandra, Emilia, Gracjan, Hubert, Adam, Kamil, Kornelia, Szymon, Norbert, Szymon, Michał, Karol, Miłosz, Izabela, Hubert, Michalina, Kacper, Hanna, Karolina, Kacper, Kacper ,Wiktoria ,Oskar, Gabriela ,Paweł ,Gabriel, Mieszko– bardzo Wam dziękujemy! Warto pomagać, a dobro puszczone w świat prędzej czy później wraca!

administrator

60 uczniów klas 1-3 o profilu matematyczno-fizycznym zakwalifikowało się do udziału w projekcie edukacyjnym „Spotkania z matematyką”, realizowanym na Politechnice Warszawskiej i skierowanym do wszystkich pasjonatów matematyki. Celem projektu jest pogłębienie kompetencji matematycznych uczniów szkół ponadpodstawowych. Pierwsze zajęcia z pracownikami Politechniki odbyły się 8 grudnia 2022 na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych. Interesująca tematyka i różny poziom trudności wykładów i warsztatów pozwoliły uczestnikom pogłębić swoją wiedzę oraz dostrzec szerokie zastosowania matematyki – „królowej nauk” w fizyce, informatyce oraz w naukach technicznych. Była to również okazja, by niemal namacalnie dotknąć matematycznych zjawisk w laboratorium komputerowym lub sali ćwiczeniowej. Uczniowie zetknęli się z problematyką paradoksów matematycznych, zagadnieniem szeregów oraz konstruowaniem fraktali – dla niektórych z nich była to pierwsza okazja do spojrzenia na matematykę z zupełnie nowej perspektywy. Kolejna wizyta w kampusie PW czeka licealistów na przełomie stycznia i lutego.

Bożena Wojciechowska

 I znowu Dusiek i Bajdek zawitali do nas, a wraz z nimi ich twórczyni – Izabela Winiewicz- Cybulska*. W dniu 23.11.2022 r. w bibliotece szkolnej uczniowie klas trzecich SP uczestniczyli w spotkaniu z historykiem sztuki, autorką narracyjnych przewodników dla dzieci, których bohaterowie oprowadzają czytelników po Zamościu. Dzięki tej podróży po ścieżkach historii uczniowie poznali między innymi  wiele nowych pojęć. I od teraz już wiedzą, że „domy z grzebieniami” to po prostu kamienice z attykami. Dzięki niesamowitej atmosferze jaką stworzyła autorka, dzieci chętnie dzieliły się też swoją wiedzą. Było mądrze, konstruktywnie, pomysłowo, inspirująco, ekspresyjnie, twórczo. Czekamy z niecierpliwością na kolejne spotkanie.

Czytaj więcej: Dusiek i Bajdek nieustannie zadziwiają i uczą
administrator

Z dumą informujemy, że I Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Unii Europejskiej w Zamościu zostało uhonorowane Europejską Nagrodą za Innowacyjność w Nauczaniu (European Innovative Teaching Award - EITA). Komisja Europejska doceniła pracę nauczycieli w projekcie „MOST Między Otwartością, Szacunkiem, Tożsamością”, którego koordynatorem była Pani Katarzyna Garbacik, nauczycielka I Społecznego Liceum Ogólnokształcące im. Unii Europejskiej w Zamościu. W jego realizację ze strony Społeczniaka zaangażowane były następujące osoby:  Katarzyna Athiana, Ewa Kowalczyk, Aneta Filipiuk-Kusz, Elżbieta Tyburska, Anetta Kotlińska, Bogusława Denys, a ich pracę wspierał dyrektor Bogusław Klimczuk.

W projekcie MOST,  poruszającym temat wielokulturowości i tożsamości narodowej, wykorzystano metodę uczenia się przez przeżywanie, dzięki której uczestnicy znaleźli się w sytuacjach wywołujących silne emocje, co przełożyło się na lepsze zrozumienie trudnej sytuacji uchodźców. Doskonalili też swoje umiejętności językowe, stali się bardziej tolerancyjni i wyrozumiali wobec osób innego pochodzenia etnicznego i kulturowego. Projekt realizowany z partnerskimi szkołami z Niemiec, Włoch, Francji i Grecji.

Europejska Nagrodą za Innowacyjność w Nauczaniu (European Innovative Teaching Award – EITA) to wyróżnienie przyznawane przez Komisję Europejską, ustanowione Komunikatem w sprawie Europejskiego Obszaru Edukacji. EITA jest skierowana do środowiska nauczycielskiego i szkół.
Służy uhonorowaniu wyróżniających się praktyk dydaktycznych opracowanych w ramach programu Erasmus+ oraz wyrażeniu uznania dla pracy nauczycieli i szkół, którzy wnieśli wyjątkowy wkład w rozwój tego zawodu.
Nagrody przyznawane są szczególnie wyróżniającym się projektom Erasmus+ realizowanym w obszarach edukacji szkolnej oraz kształcenia i szkoleń zawodowych w czterech kategoriach:

  •     edukacja wczesnoszkolna;
  •     szkoły podstawowe;
  •     szkoły ponadpodstawowe;
  •     szkoły branżowe i techniczne.

Tematem przewodnim edycji 2022 była: „wspólna nauka, promowanie kreatywności i rozwój zrównoważony”.

Udział w Konkursie nie wymagał samodzielnego zgłoszenia.

Uczestnicy zostali wyłonieni z puli najlepiej ocenionych projektów Erasmus+ w akcjach KA1 oraz KA2, spośród projektów, które rozpoczęły się pomiędzy 2017 a 2021 rokiem i na dzień ogłoszenia konkursu zostały zakończone i rozliczone. Kwalifikacje do udziału w Konkursie przeprowadziła Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

Bożena Wojciechowska

Tajna Misja Zwiadowców – dobiega końca. W dniach 27.10– 24.11.2022 r.  uczniowie z klasy 6B byli poddani wielu wyzwaniom przygotowanych w oparciu o książkę pt. Ruiny Gorlanu z serii Zwiadowcy Johna Flanagana. W pierwszym etapie śmiałkowie zmagali  się z zadaniami opracowanymi  przez bibliotekarzy Książnicy Zamojskiej pod kierunkiem Pani Katarzyny Starek. Na trzech poziomach biblioteki Zdobywcy posługując się mapą, łamali pieczęcie i tajemne szyfry oraz potwierdzali znajomość niezwykłych przygód Willa, bohatera książki.

W drugim etapie uczniowie zostali poddani 16 Próbom Prawdziwego Zwiadowcy - zabaw i quizów udostępnionych na wirtualnej tablicy. Niektóre okazały się łatwe, inne trudniejsze. Ze wszystkimi jednak poradzili sobie na piątkę z plusem. Wykazali się twórczo i artystycznie, udowodnili, że umiejętność korzystania ze słowników jeszcze nie zniknęła, a ich wiedza o Zwiadowcach wskazuje na długi czas poświęcony tym ciekawym lekturom. Wszyscy świetnie się bawili.  Z grupy wyłoniono SUPER ZWIADOWCĘ a właściwie SUPER ZWIADOWCZYNIĘ - Polę Juszczak, przed którą ZADANIE SPECJALNE. Dzięki niemu powalczy o nagrodę główną - pakiet Zwiadowcy od Wydawnictwa Jaguar, zawierający upominki dla lidera grupy i jego drużyny za najciekawiej wykonane zadania. Trzymamy kciuki Pola! Powodzenia!

Tajna Misja Zwiadowców – ogólnopolski konkurs organizowany przez Wydawnictwo Jaguar.

Projekt zorganizowano w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.